Vad Kostar Det Att Bygga En Bil?

Vad Kostar Det Att Bygga En Bil
Publicerat tisdag 28 september 2004 kl 11.17 Det kostar lika mycket att tillverka en bil i Rüsselsheim som i Trollhättan. Trots att det görs betydligt fler bilar i Rüsselsheim vilket borde ge en lägre kostnad per producerad bil, det skriver tidningen Dagens Arbete idag.
Visa hela svaret

Hur mycket kostar det att bygga en Formel 1 bil?

Vad kostar en F1 bil? Detta kan variera då det inte finns några specifika uppgifter på hur mycket en F1 bil kostar. Samtidigt som kostnaderna för bilarna kan variera bland de olika teamen. Det finns dock uppgifter som tyder på att priset för att bygga en F1 bil kan nå upp till 300 miljoner men den exakta summan vet bara tillverkarna om.
Visa hela svaret

Hur mycket kostar det att tillverka en Volvo?

Våra priser.

Free 0 kr/mån Premium 395 kr/mån
Timpris vardag Premiumkunder får fasta timpriser på vardagar och helger. Från 85 kr Alltid 75 kr
Timpris helg Premiumkunder får fasta timpriser på vardagar och helger. Från 85 kr Alltid 85 kr
Pris 1 dygn Från 895 kr
Pris 3 dygn Från 1 495 kr

Visa hela svaret

Hur fort går det att bygga en bil?

Det tar egentligen 19 timmar att bygga bilen, men i den här filmen har tillverkningen snabbspolats till ungefär två minuter. Filmen är inspelad i Seats fabrik i spanska Martorell. Där arbetar 10 000 anställda tillsammans med 2 800 robotar för att tillverka omkring 2 000 bilar om dagen.
Visa hela svaret

Hur mycket kostar en F1 bil 2022?

Vad kostar en F1 bil? Inom motorsporten är den gnistrande diamanten och därför är det här de stora pengarna ligger och skramlar men vad Vad kostar en F1 bil? I snitt Ca 3 miljoner kronor. Förarna hör till världens bäst betalda idrottare och i F1-serien återfinns dessutom branschens främsta mekaniker och tekniker.
Visa hela svaret

Varför år Volvo så dyrt?

Det är viktigt för vår tillväxt och lönsamhet. Tanken är att Volvo ska sälja dyrare bilar och på så sätt tjäna mer pengar. – Vår nya generation bilar kommer att ha ett högre värde och därmed ett högre pris. Det är en del av vår strategi för att bli mer lönsamma.
Visa hela svaret

Hur mycket tjänar bilhandlare per bil?

Hur mycket lgger en bilhandlare p inbytespriset vid frsljning? – Nu tar jag mig tid att frga en sak som jag grunnat p LNGE!!!!! Hur mycket lgger en bilhandlare p priset p ett inbyte eller kp nr han sedan sljer den??? Sg att bilen sljs fr 150,000 av handlaren, vad har han “troligtvis” kpt bilen fr av frra garen??? Har ven mailat och frgat tskilliga bilhandlare men ingen har svarat hehe. Registered abuser kte o tittade p en 745:a fr 15k kr. Den var redan sld nr jag kom dit. P eftermiddagen samma dag kte jag till en annan bilhandlare fr att titta p en 745:a som han precis hade ftt in. Det var samma bil, men nu hade den gtt 5 mil lngre o kostade 25k! / Avskaffa hgerregeln i T-korsningar! Istllet skall trafiken p den anslutande vgen, alltid lmna fretrde. Audi M5 Quattro AMG Enda jag vet r en A3:a som garen fick 60000:- fr och gick fr 95000:- i hallen ngn vecka senare. Slj privat r mitt tips, istllet fr att byta in bilen rebro Team Powerlifting Ursprungligen postat av G.Bruno Nu tar jag mig tid att frga en sak som jag grunnat p LNGE!!!!! Hur mycket lgger en bilhandlare p priset p ett inbyte eller kp nr han sedan sljer den??? Sg att bilen sljs fr 150,000 av handlaren, vad har han “troligtvis” kpt bilen fr av frra garen??? Har ven mailat och frgat tskilliga bilhandlare men ingen har svarat hehe. slde den dock privat fr nstan 140 Lamborghini Countach replika, under konstruktion! Ford 32 Roadster alltare Enda frdelen med att slja till bilhandlare r att det r enkelt. Du slipper all kontakt med “brev- och telefonvnner” osv. Kan ibland vara vrt prisdiffen, tycker jag. Registered User Hej! Jag jobbar som sljare. Nr jag byter in en bil fr c:a 110 000 s brukar dom hamnda mellan 140-150 beroende p bilmrke/modell. Man fr tnka p att det kommer kostnader efter inbytet. -Rekond (iordningstllande) -Kanske dags fr Service? Dckbyte? etc etc -Prut frn kunden? Sen s r momsas ju vinstpengarna ocks, s vinsten i lngden blir inte s saftig nd. De sa att de skulle lgga p c:a 100.000kr och behvde marginalen ifall de blev sittandes med den. Slde bilen privat ett halvr senare och fick en bit ver 400.000kr fr den s p dyrare bilar r det bara privat som gller om man inte har ett cash-flow som tl det. Mvh, mejselpjk ruskigt olika verkar det ju vara men en sak som r sker: dom tar vl betalt fr sina “tjnster” Njd! bilar 60000-150000:- vill nog en firma har ut 10000-40000 per bil iaf. ker Vit Focus RS-10 och en Subaru Impreza WRX-01 som vinterbil. Bannad Alla missar en mycket viktig pong i det hela nr ni diskuterar pslag p bilar som handlare byter in och senare sljer. I dag ligger marginalerna p sld nybil p mellan 12-15% fr handlarna, en marginal som mycket snabbt ts upp d kparen minst ska pruta 7-10%. Nu p tv hjul i kurvorna Ursprungligen postat av Lemon bilar 60000-150000:- vill nog en firma har ut 10000-40000 per bil iaf. Tycker jag r en bra uppskattning, beror naturligtvis p prisklass men dromkring.3 exempel: Min frsta bil en 240 -90 6700 mil. Inbytt fr 18000:- Pris till kund var 33000:- Min 940 -97 6900 mil var inbytt fr 75000:- Pris till kund var 94000:- Min V70 -00 8700 mil (har jag fr mig) Inbytt fr 140 000:- Pris till kund 165000:- MVH Senast redigerat av Krock den 2007-01-26 klockan 02:04, Fuck off.End of story Ursprungligen postat av pp2006racing Alla missar en mycket viktig pong i det hela nr ni diskuterar pslag p bilar som handlare byter in och senare sljer. I dag ligger marginalerna p sld nybil p mellan 12-15% fr handlarna, en marginal som mycket snabbt ts upp d kparen minst ska pruta 7-10%. Visst r det s. Tnka p alla kostnader som skall betalas * Lokalhyra * Personalkostnader * Frskringar * Meckjobb p inbytta bilen ( som det alltid r) * Rekond * Man skall klara en viss prutning av nsta kpare * Garanti, ev garantitgrder mste kalkyleras med ox * Vinstskatt * MM Rkna bara dessa kostnader s ser ni att det behvs lggas p en bra slant. If in doubt, flat out Ursprungligen postat av Menghini Visst r det s. Tnka p alla kostnader som skall betalas * Lokalhyra * Personalkostnader * Frskringar * Meckjobb p inbytta bilen ( som det alltid r) * Rekond * Man skall klara en viss prutning av nsta kpare * Garanti, ev garantitgrder mste kalkyleras med ox * Vinstskatt * MM Rkna bara dessa kostnader s ser ni att det behvs lggas p en bra slant.

  • Sen r ju en bilhandlares levebrd att slja bilar, nog mste dom ox ha en slant ver fr att leva p.fr det r inte ideellt arbete dom sysslar med.
  • Precis! En stor del av frklaringen ligger just i att firmorna frsrjer sig p att kpa in och slja bilar, medan en privatperson oftast har ett “vanligt” jobb och kan kpa och slja bilar fr vad de “r vrda” p beg.marknaden, utan strre vinstintresse.
You might be interested:  Vilken Sup Bräda Ska Man Välja?

Inget konstigt i det. MVH Anders Registered User Ingen som tnkt p att de som kper bilen av handlaren sen, r frmodligen medvetna om att det skulle kunnat kpa bilen billigare av en privatperson. Det r nd en viss trygghet att kpa bil av en handlare ven om den r beg. Och sen tar firmorna ut en del fr att de mste ge garanti p bilen i x antal mnder om den sljs fr mer n (15.000:-?). Registered abuser Ursprungligen postat av xxx Ingen som tnkt p att de som kper bilen av handlaren sen, r frmodligen medvetna om att det skulle kunnat kpa bilen billigare av en privatperson. Det r nd en viss trygghet att kpa bil av en handlare ven om den r beg. Och sen tar firmorna ut en del fr att de mste ge garanti p bilen i x antal mnder om den sljs fr mer n (15.000:-?). Nu fr tiden s gr det att lna till privatkp. Frr s var du tvungen att kpa av en handlare. De flesta mnniskor som kper en bruksbil lnar. / Avskaffa hgerregeln i T-korsningar! Istllet skall trafiken p den anslutande vgen, alltid lmna fretrde.

Visa hela svaret

Vad tjänar man på Volvo Cars?

“Inflationen beror inte på Volvo” – På frågan om det är läge för större löneökningar än de 2 – 2,5 procent per år som avtalsrörelserna brukat ge det senaste årtiondet svarar Julia Hansson, Isabelle Penate och Isabella Majer ett unisont “ja”. Men nästan genast lägger Julia Hansson till: “Inflationen beror inte på Volvo, eller på det som händer i Sverige. Vad Kostar Det Att Bygga En Bil “Med ersättningen för övertid kan vi tjäna runt 35 000. Den summan vore en lagom lön utan övertidsjobb”, säger Tareq Amane (till vänster). Mahdi Ali och Erfan Mohammadbeyki märker hur dyrare mat och bränsle gröpt ur lönen. Bild: Nora Lorek – Det var lätt att få jobb på Volvo.

Så länge du har betyg i svenska 1 från gymnasiet och är drogfri får du arbete. Ibland känns det surt att behöva arbeta övertid varannan söndag, men Naod Gebray klagar inte. – När jag tänker efter börjar jag bli vuxen. Man måste ta ansvar. Fast OB-ersättningen är inte bra, den kunde gärna bli bättre när de förhandlar om våra villkor.

Sabina Kullenberg, som kombinerar deltidsarbete på Volvo Cars med studier, påpekar att produktionen kräver mycket el, och den har blivit dyrare. Så det är kanske inte så lätt för Volvo att höja lönerna, funderar hon. Vad Kostar Det Att Bygga En Bil “Volvo går bra, men det har varit mycket trassel i produktionen på grund av en ombyggnad”, säger William Salman, som är rädd att höga löneökningar ska göra det svårare för inhyrda att få fast anställning. Bild: Nora Lorek
Visa hela svaret

Är det olagligt att modifiera sin bil?

till Statsrådet Tomas Eneroth (S) TV4 har nyligen avslöjat att mätarställningen i tusentals bilar i Sverige har manipulerats. Genom att backa tillbaka kilometermätaren i fordonet kan bilen framstå som att ha kört färre mil och rendera ett högre andrahandsvärde vid försäljning.

Köparen av en bil med manipulerad kilometermätare blir lurad, men det är vid sidan av en konsumentfråga också en miljö- och säkerhetsfråga om vi har tusentals bilar som gått många fler mil än vad som officiellt uppges. I dagsläget är det inte olagligt att ändra mätarställningen i en bil i Sverige. I flera andra länder är det olagligt.

Diskussioner har förts inom EU att göra det olagligt att manipulera kilometermätare i fordon, men än så länge har inget hänt på området. Statliga Bilprovningen har nyligen aviserat att de ska kontrollera kilometerställningen noggrannare vid kontrollbesiktningar för att stävja fusk med mätarna.
Visa hela svaret

Vem får äga en bil?

Första frågan du ställer dig kanske är “Får man ens köpa en bil utan att ha körkort”? Det enkla svaret är ja, du får äga en bil även om du saknar körkort. Det innebär att du får stå som registrerad ägare på en bil i vägtrafikregistret hos Transportstyrelsen,

För att få köpa en bil krävs dock att du är myndig. Är du inte myndig kan du inte ingå den typen av avtal som ett köp av en bil kräver. Man kan endast ingå i ett köpeavtal för en bil eller ett fordon som omyndig om ens vårdnadshavare står med som registrerad ägare på fordonet. Denne ansvarar då för att teckna försäkring och betala avgifter.

You might be interested:  Hur Stort Kaloriöverskott För Att Bygga Muskler?

I Sverige kan du ta körkort från och med att du fyller 18 år. Det är inte förr än då som du dessutom kan teckna en bilförsäkring,
Visa hela svaret

Hur mycke får en bil låta?

av | maj 14, 2022 | Tips Vad Kostar Det Att Bygga En Bil Det finns satta regler hos Vägverket om hur mycket ett motorfordon får låta ute på vägarna. Denna regel går under segmentet buller som mäts med tryckvariationer som heter decibel. Hur högt får en bil låta? En personbil får inte låta mer än 74 dB medan de tyngre motorfordonen som buss samt lastbil inte får överstiga 76-80 dB beroende på deras totalvikt.

Ljud och buller är något som är svårt att mäta själv och många vet nog inte vad som anses för mycket eller inte. För att få lite klarhet i det hela så kan ett normalt samtal med exempelvis en bekant ligga på 60 dB. Tar du hälften av 60 dB, alltså 30 dB då anses det som en viskning. För att nå de högre höjderna kan vi ta ett skrikande barn som exempel.

Ljudet av en baby kan vara öronbedövande och då uppgår decibelantalet i runda slängar till 80 dB. En natt på uteklubben med dunkande musik innebär oftast 110 dB vilket är med bred marginal över det tillåtna när det kommer till hur högt en bil får låta.
Visa hela svaret

Hur länge håller en bil?

En bils hållbarhet kan bedömas ur tre olika synvinklar. Den tekniska, den ekonomiska eller den miljömässiga hållbarheten varierar beroende på vem som får frågan:” Hur länge håller en bil?” Varumärke, modell, körsträcka och underhåll är några faktorer som påverkar ett fordons tekniska livslängd.

  • Länge bedömdes kvaliteten genom totalt körda mil innan det var dags att skrota bilen ersättning hos närmaste bilskrot.
  • Mercedes behöll ryktet som världens hållbaraste bil i många decennier.
  • Idag har en utjämning skett även om dyrare fordon kan klassas som bättre.
  • Rolls-Royce är ett varumärke som bekräftar den regeln.

En bil i samma prisklass har lika förutsättning. Planerat underhåll och körsätt påverkar tänkt livslängd. Och den årliga körsträckan är avgörande hur lång tid fordonet håller. Enligt bilproducenterna är genomsnittsåldern för landets personbilar 17 år. Det är väl en siffra som är lika bra, som någon annan, om bara den tekniska livslängden avgör innan man skrota bilen i Göteborg, Ett fordons koldioxidutsläpp mäts och jämförs med tidigare årsmodeller. På så sätt har en max livslängd av 11 år beräknats. Men forskningsresultatet ifrågasätts med all rätt. Det vetenskapliga tycks saknas. Man baserar sin uppgifter på biltillverkarnas utveckling de senaste 10 åren.

  1. Under den perioden har motorerna CO2-utsläpp minskat till en lönsam tidsbestämd livscykel.
  2. Den besparade kostnaden för sänkt förorening motiverar alltså hur länge en bil håller.
  3. Planerat underhåll, som obligatorisk service och byte av begagnade bildelar, finns normalt med i bilbudgeten.
  4. Ändå slarvar många ägare med biltillverkarnas specifikationer.

Sådana leder ofta till oplanerade och kostsamma reparationer. Efter ett visst antal körda mil, eller ett antal år, måste till exempel kamremmen bytas enligt serviceboken. Det viktigaste vid en service brukar vara byte av olja och renare. För att spara pengar utförs det ofta av ägaren själv efter utgången fabriksgarantin.

  • Det leder till mer eller mindre medvetna försummelser med kostsamma konsekvenser.
  • Amaxelbrott är troligtvis det mest klassiska.
  • Ett byte kostar ungefär 5 000 kronor och ett brott med motorhaveri betyder minst 10 gånger mer.
  • Det finns en enkel ekonomisk regel.
  • Om en reparation kostar mer än inköp av ett liknande och funktionsdugligt fordon bör den lämnas till bilskrot i Göteborg,

Så i ett sådant fall kan en bilbärgare, med tillstånd att utfärda ett mottagningskvitto med skrotningsintyg, anlitas. I ett normalt underhåll ingår extern skötsel. Försummelse kan leda till dyrbara reparationer, som förkortar bilens livslängd. Under senare tid har debatt pågått om ett fordons miljömässiga hållbarhet.

  • Ett fordons koldioxidutsläpp mäts och jämförs med tidigare årsmodeller.
  • På så sätt har en max livslängd av 11 år beräknats.
  • Men forskningsresultatet ifrågasätts med all rätt.
  • Det vetenskapliga tycks saknas.
  • Man baserar sin uppgifter på biltillverkarnas utveckling de senaste 10 åren.
  • Under den perioden har motorerna CO2-utsläpp minskat till en lönsam tidsbestämd livscykel.

Den besparade kostnaden för sänkt förorening motiverar alltså hur länge en bil håller. Vem som sparar vilket går inte att utläsa. Men bilägaren nämns inte. Det visar dock vilda linda miljöproblematiken befinner sig. Så ännu avgör nog ägarens egna plånbok för hur länge han skall hålla sin bil rullande.
Visa hela svaret

Hur länge behålla ny bil?

Ett återkommande tema är hur ofta man bör byta ut sin bil, och svaret blir att det är ganska individuellt beroende på vad man vill ha ut av bilen. Är det komfort, service, status eller endast som transportmedel utan större krav som man tycker är viktigast? Det finns som sagt inga generella regler utan beror på hur mycket man kör och också på hur mycket slitage bilen har. Vad Kostar Det Att Bygga En Bil Vissa anser att det är bra att byta efter 5 år för att ta del av de senaste funktionerna och inte vara en “fara” i trafiken, andra lyckas mirakulöst behålla samma bil livet ut! Ser man bilen som en investering eller helt enkelt inte vill göra en dålig affär när det väl är dags att byta bil så kan det vara ett tips att sälja bilen så länge den är i gott skick.

Då går det oftast att få ut så mycket som möjligt av bilens värde. Köper man en 1-2 år gammal bil på andrahandsmarknaden så är ju skicket oftast mycket bra samt att både försäkringar och garantier finns kvar. Ur driftsäkerhetssynpunkt kan 2-3 år vara en rekommendation om man använder bilen mycket, men om man har en bra verkstad i närheten så finns det ju ingen anledning att byta så pass ofta om bilen såvida man inte har tjänstebil.

Det kan löna sig att byta ut sin bil precis innan nästa modell kommer ut på marknaden då just din modell fortfarande har den senaste tekniken. Och om man ändå vill uppdatera sig relativt ofta, säg vart 3:e år så kan man satsa på att köpa ett utställningsexemplar och sen sälja sin gamla bil privat.

  • Sedan bör man räkna ut hur mycket man kör, är det 500 mil om året kan man säkert behålla sin bil längre, men om man kör 5000 mil bör man byta oftare för att slippa dyra reparationer redan efter ett år.
  • Valitet och reservdelspriser är andra saker att tänka på.10 000 mil är en psykologisk gräns för vissa, för andra 15000 mil då bilar sedan kan bli svårsålda.
You might be interested:  Hur Lång Tid Tar Det För Trä Att Förmultna?

Mellan 10 och 15 000 mil börjar det bli dags för kamremsbyte, eventuellt motor och andra delar, helt beroende på bilens skick. Men lita på din egen magkänsla först och främst, kör inte omkring i en bil som verkar ha gjort sitt, man behöver heller inte byta ut bilen precis så ofta som bilhandlaren rekommenderar.
Visa hela svaret

Får man köra traktor på 100 väg?

Motorväg & motortrafikled Faktabank / Guider Motorväg & motortrafikled Endast motordrivna fordon som är konstruerade för att köra minst 40 km/h, till exempel lastbil, bil och motorcykel får framföras på motorväg (A) och motortrafikled (B). Ej tillåtna:

Cyklister Gående Mopeder (även om de kan vara konstruerade att köra fortare än 40km/h) Traktorer Motorredskap. Undantag: Motorredskap klass I utformade som mobilkranar får framföras.

Tänk på att även påfarter räknas till motorvägen, vilket betyder att det inte är tillåtet att cykla eller gå på påfarter.
Visa hela svaret

Vad kostar det att Hellacka en bil?

14 juni, 2008 kl.06:52 #18093 Hej tankar finns på att köpa en 96:a TT som behöver omlackering har någon uppfattning om vad det kan kosta? nån rekomenderad lackerare i södra skåne?? 14 juni, 2008 kl.10:00 #122835 Ska den demonteras och sättas ihop med? Finns det ingen rost och inga bucklor så får du nog räkna med 20-25000kr ungefär.14 juni, 2008 kl.13:22 #122842 finns en lackerare i Glumslöv som lackar en del veteranare Ligger precis i södra änden åt Landskrona hållet, men jag kommer inte ihåg vad stället hette pris på en gammal bils lackering beror ju helt på skicket på objektet, om allt är rensat eller om det är en massa som ska maskas, sen spackel, slip, grund pris hamnar nog runt 20 om det ska vara nåt att ha.14 juni, 2008 kl.13:37 #122844 Menar du Hilleshögs lackering? Där jag lämnade dörrar och skärm? 14 juni, 2008 kl.14:05 #122846 Ja just precis, så hette det ju! 14 juni, 2008 kl.15:56 #122853 20 -25 tusen ??? JAG BETALAR 12000kr för mina gle,er som jag lackad på firma å det är mettalic lack med dörrar å huv å bak lucka för sig då är slipning mm inräknat i det priset 14 juni, 2008 kl.16:33 #122854 ok, får du kvitto på det då eller? 14 juni, 2008 kl.17:02 #122857 walle wrote: 20 -25 tusen ??? JAG BETALAR 12000kr för mina gle,er som jag lackad på firma å det är mettalic lack med dörrar å huv å bak lucka för sig då är slipning mm inräknat i det priset Det är vad det kostar om du ska lämna in bilen för hellack.

En Volvo 945:a kostar ca 35000kr att hellacka inkl demontering och ihopmontering. Nu pratar jag vad det kostar med kvitto på en firma som bokför kvittona och inte stoppar dom i kaffeburken och pengarna i bakfickan. Vad du ger är helt ointressant i sammanhanget, sist jag lämnade en bil för lack så kostade det 3500kr, men då var bilen slipad, det hjälper ju inte honom något av det.14 juni, 2008 kl.17:09 #122858 DET är utan kvitto med kvitto 16000kr 14 juni, 2008 kl.19:07 #122865 900fan wrote: Hej tankar finns på att köpa en 96:a TT som behöver omlackering har någon uppfattning om vad det kan kosta? nån rekomenderad lackerare i södra skåne?? Det enda jag tror att du kommer få fram av detta kan vara en rekomendation.

Jag har hört mig för i Sthlmområdet och det är lika många olika priser som lackerare. Min rekomendation är att du bestämmer dig för hur bra du vill ha jobbet gjort och sedan ber lackeraren om referenser. Just i detta fall så verkar uttrycket “du får vad du betalar för ” stämma.

Jag har fått priser från 15-35 tusen då 15 stod för en “duschning” ( mkt förarbete ).14 juni, 2008 kl.19:55 #122867 Per/Haninge wrote: Just i detta fall så verkar uttrycket “du får vad du betalar för ” stämma. Inget stämmer bättre än vad Per precis skrev 17 juni, 2008 kl.21:45 #122985 ok, jag antar att man får nog minst räkna 15-20000kr för en seriös lackering, får fundera på om det är “värt” det antar att det blir bäst resultat om man lossar alla skärmar och lackar seperat.

finns det nya gummilister dvs den färgade “tråden” som sitter mellan skärmar och kaross att köpa via saabklubben? 18 juni, 2008 kl.01:53 #122991 kederlister finns att få tag på, bla. på VW Speedparts i Hyllinge 25 augusti, 2010 kl.07:17 #161669 Lånar och lyfter tråden lite, hoppas det är ok för trådskaparen.

  • Hur många liter lack kan det uppskattningsvis gå åt för en hellack på en 96 trubbnos? Då menar jag inkl motorrum, kupé- och bagageutrymme oxå.
  • Alltihop! Kan det räcka med 4 liter? Kan tilläagga att det är R2 Toreadorröd som det handlar om.
  • Nu vet inte jag hur lackeraren vill göra, men jag skulle gissa att han lägger iaf två lager med färg.25 augusti, 2010 kl.13:23 #161683 4 liter färg + härdare och förtunning bör räcka om det är vanlig 2-k du skall använda.

/Patric
Visa hela svaret