vad behövs till turbo bygge? – Sidan 1 montör och hobby mekaniker 12 februari 2007 · 2 672 Inlägg Jonas Båge Live the life you love, RIDE ON. xcOOb 12 februari 2007 · 388 Inlägg finns mycket guider för det o byggen att titta på. vi har annars en del info på våran sida. //Öberg Foto/Bilnörd 12 februari 2007 · 1 541 Inlägg sprut, turbo, grenrör, ic, eventuelt spridare, diverse tryckrör, nytt avgas (iaf delar av det) någon form av dumpventil, och säkert massa smågrejjer. Turbo-konverterad miata. Busbil 🙂 -> 12 februari 2007 · 12 086 Inlägg Du behöver ganska mkt om du ska använda den där turbon som den är tänkt.13 februari 2007 · 5 710 Inlägg Gissar lite priser OM du bara handlar allt äver disk.:• Pulssplitt grenrör då turbon hade “twin entry” ~8000-12.000• DP i 3″ med racekat ~5000• 3″ AVG ~4000• Oljerör, nipplar packningar + någon som svetsar returhål i ditt tråg ~2000• IC, slangar och rör ~4000• Spridare ~2000• Bränslepump ~1000• Styrsystem ~5000-15.000Sedan får du nog kompsänka med nya kolvar och de brukar lätta lädret med minst ~10.000 Räcker det för att övertyga dig om att det inte var någon särskilt bra idé? MVH Jonas, montör och hobby mekaniker 13 februari 2007 · 2 672 Inlägg jonTe skrev: Räcker det för att övertyga dig om att det inte var någon särskilt bra idé? nej Jonas Båge Live the life you love, RIDE ON.13 februari 2007 · 1 004 Inlägg tycker nog att du ska läsa på lite före du drar igång ett bygge. när man inte vet vad som behövs för att bygga en turbo motor så är steget ganska långt till att få ihop en spis som funkar bra. inget illa menat alls. mvh jimmy “Det är ingen som kommer ihåg en fegis” ingen aning 13 februari 2007 · 687 Inlägg jonTe skrev: Gissar lite priser OM du bara handlar allt äver disk.:• Pulssplitt grenrör då turbon hade “twin entry” ~8000-12.000• DP i 3″ med racekat ~5000• 3″ AVG ~4000• Oljerör, nipplar packningar + någon som svetsar returhål i ditt tråg ~2000• IC, slangar och rör ~4000• Spridare ~2000• Bränslepump ~1000• Styrsystem ~5000-15.000Sedan får du nog kompsänka med nya kolvar och de brukar lätta lädret med minst ~10.000 Räcker det för att övertyga dig om att det inte var någon särskilt bra idé? men smakar det så kostar det. även zebran har sina fläckar Stolt Volvoägare 13 februari 2007 · 4 913 Inlägg båge skrev: jonTe skrev: Räcker det för att övertyga dig om att det inte var någon särskilt bra idé? nej Det svaret sa allt. Kör hårt! Mitt tips är att söka i forumet efter liknande trådar om turbokonvertering, finns massor med tips och råd Pojkar kör turbo. Män kör V8.13 februari 2007 · 2 655 Inlägg jonTe skrev: Gissar lite priser OM du bara handlar allt äver disk.:• Pulssplitt grenrör då turbon hade “twin entry” ~8000-12.000• DP i 3″ med racekat ~5000• 3″ AVG ~4000• Oljerör, nipplar packningar + någon som svetsar returhål i ditt tråg ~2000• IC, slangar och rör ~4000• Spridare ~2000• Bränslepump ~1000• Styrsystem ~5000-15.000Sedan får du nog kompsänka med nya kolvar och de brukar lätta lädret med minst ~10.000 Räcker det för att övertyga dig om att det inte var någon särskilt bra idé? *komplett 3″ avgassystem kan man ju bygga för ca2000kr om du handlar på mekonimen.* spridare 2000kr? knappast. behövde 2st 528 spridare till min och dom gick på 1300kr/st. * sen har ja kollat på högkompskolvar till min och de skulle kosta 12000kr för bara kolvarna och låsningarna och kollade på ross kolvar (riktiga kvalitets grejer) från usa, dom skulle tåla 700hk och dom kostade 5800kr + frakt så de blev ju typ halva kostnaden så ja säger de som tipps till alla. kolla va ni hittar för pris från staterna och leta fler som beställer från usa så blir de MYCKE billigare.13 februari 2007 · 48 Inlägg behöver ju absolut inte bli så dyrt Jonte skrev. Om du skiter i sprut o gör mkt själv så ska de ju gå o få ihop det för under 10k och gå in på BMW turbo forum finns mkt bra infolycka till mvh jonas montör och hobby mekaniker 13 februari 2007 · 2 672 Inlägg 262turbo skrev: tycker nog att du ska läsa på lite före du drar igång ett bygge. när man inte vet vad som behövs för att bygga en turbo motor så är steget ganska långt till att få ihop en spis som funkar bra. inget illa menat alls. mvh jimmy ååå undra varför jag frågar, för att jag VILL LÄRA mig. hade jag annars frågat? jag hittar inget någon annanstans, vi säger såhär.turbo, grenrör, å downpipe å sånt vet jag att ja måste ha, grenröret och downpipe ska jag tillverka själv. köpa turbo, men sen.måste man ha, spridare, IC, å sånt med en gång? lr kan man vänta med det? kan man sätta i större spridare i en orginalmotor? och det ger mer effekt? om man chipar å sånt me? eller e d bara meningslöst? MVH båge Jonas Båge Live the life you love, RIDE ON.13 februari 2007 · 1 004 Inlägg en bra start är ju att berätta vad det är för motor du har planerat att bygga turbo på. med ditt val av agregat så anntar jag att det inte är 318:en du ska bygga på. önskad efekt? motor volym? “Det är ingen som kommer ihåg en fegis” 13 februari 2007 · 1 277 Inlägg Följer din tråd då jag går i samma tankar! Visst kan det bli hur dyrt som helst som vissa säger.men då skulle jag köpa en färdig bil. Vad jag vill är bara att ha det enklast möjliga.alltså inte 1000 jävla hästar utan runt 300hk Det är så du tänker med eller? 13 februari 2007 · 1 004 Inlägg då är det väll billigast att köpa ett komplet “snik kitt” på blocket för 5-10 tusen och bara bulta på och tuta och köra. men det lär ju komma upp några trådar om motor ras och “varför har jag hål i mina kolvar?”. “Det är ingen som kommer ihåg en fegis” montör och hobby mekaniker 13 februari 2007 · 2 672 Inlägg 262turbo skrev: en bra start är ju att berätta vad det är för motor du har planerat att bygga turbo på. med ditt val av agregat så anntar jag att det inte är 318:en du ska bygga på. önskad efekt? motor volym? min 318i motor, 1,8 liter, tänkt ca 190 HK Jonas Båge Live the life you love, RIDE ON.13 februari 2007 · 169 Inlägg Nu kommer svaret du inte vill ha! Sälj din 318 och köp en 325 istället. Det blir billigare och du får en bättre motor. Dessutom får du en bil som du kan sälja den dagen det blir aktuellt.Att du vill lära dig är ju bra, men tyvärr är det inte så lätt att du lär dig det genom tipps i ett forum. Innan man ens ska tänka tanken på ett motorbygge bör man ha goda motorkunskaper såväl praktiskt som teoretiskt. Tyvärr verkar du inte ha det ÄN.Jag vill inte vara kaxig utan bara avråda dig ifrån ett projekt som bara kommer ge dig bekymmer. Mvh Mattias 14 februari 2007 · 146 Inlägg Till att börja med så ska du hålla dig långt borta från turbokopior. Jag har tre kompisar som köpt sådanna, och alla tre rasade på någon timme eller någon dag.Börja med att köpa ett gammalt volvo-agg(mitsubishi t16 eller t19) på någon skrot. Få till grenrör och smörjning. Sikta på att ladda 0.3-0.4 i första “versionen” av ditt trim. Skit i IC i första stadiet.Håll dig till progressiv bränsletrycksregulator och/eller större spridare.I steg två går du upp mot 0.5-0.6, skaffar IC och nytt sprut eller ett piggyback sprut. I steg tre så kompsänker du (tjockare packning och/eller andra kolvar), portar toppen, skaffar ny turbo, ordentligt sprut och nytt soppasystem. Nu borde du nå 1 bar och runt 200hk. Senast redigerat av dstr (14 februari 2007) 14 februari 2007 · 5 710 Inlägg beemern skrev: *komplett 3″ avgassystem kan man ju bygga för ca2000kr om du handlar på mekonimen. Bygga ja men det var inte det jag skrev. beemern skrev: * spridare 2000kr? knappast. behövde 2st 528 spridare till min och dom gick på 1300kr/st. Där kan du lyssna lite granna till ditt eget tips.kika i USA, där där är det billigt.2000kr för 4 st kanske var i underkant.3000 är nog mer rimligt. MVH Jonas,14 februari 2007 · 1 004 Inlägg till 190hk kan du ha vilka gammla turbo spridare som helst. tex 940 turbo spridare räcker lätt till runt 250hk. kostar runt en 50 lapp styck. “Det är ingen som kommer ihåg en fegis”
Visa hela svaret
Contents
- 1 Är det olagligt att installera en turbo?
- 2 Kan man köra bilen utan turbo?
- 3 Hur varm blir en turbo?
- 4 Vem renoverar turbo?
- 5 Har b230f turbo?
- 6 Hur mycket kostar strumpor på turbo?
- 7 Hur är en turbo uppbyggd?
- 8 Vad händer om man kör med rasad turbo?
- 9 Har alla nya bilar turbo?
- 10 Vad är sant gällande en turbo?
Får man turbo konvertera en bil?
ojjjj glmde – Den vart besiktigad som OMBYGGT FORDON!!!! Str under villkor. De som har tillgng till mekonomens datacd kolla LUY 172, Kolla hskrafter.hehehe inte dligt fr en 320 frn 83. matte Registered User Det dr med att hnga av remmen till kompressorn funkar fr en del och inte fr andra. Verkar hnga mest p hur snll (eller dum) besiktningsmannen r. Nyare bilar har man ju ocks helbilsgodknnande p och d fr man ju inte ndra eller lgga till ngonting (fr inte ens flytta tutan om du nu skulle vilja). (OBS! jag skoja, vet att det r mycket intresse i byggandet ocks) Mazda ska bygga en 200 hk variant av Miatan! Kommer den till Sverige ska i alla fall inte jag kra med kompressor/turbo p min nsta Miata Forced induction grin Hej ter; Problemet med att turbokonvertera en bil nyare n 1975 r inte effekten, utan avgaskraven. En bil nyare n 1975 mste ha en motor som r avgascertifierat, i originalskick. Avgascertifiering fr bara utfras av biltillverkare eller generalagent i Sverige.
- S fort man ndrar ngot i motorn faller i princip avgascertifieringen – det gller trimkammar, trimchip, etc. etc.
- Dremot kan man lgga i en komplett avgascertifierad turbomotor i “vilken bil som helst”, bara den uppfyller avgascertifieringen (dvs r komplett med all avgasrening och alla komponenter som tillverkaren specar – drav komponentkontrollen) OCH uppfyller effektkraven – antingen de som tillverkaren stter upp, ELLER den generella regeln p +10% vrid och 20% effekt.
Genom att ndra mer n bara motorn kan man f regga som ombyggt fordon, och d kan man istllet f utnyttja en regel om max 10kW/100kg tjnstevikt – men MOTORN mste fortfarande vara avgascertifierad. Att det sedan finns folk som smiter igenom med turbo eller kompressor monterat, r en annan femma.
Ontentan r allts att om bilen r nyare n 1975 gr det inte att f en turbo- eller kompressorkonvertering laglig. Tro mig, jag har underskt detta t alla mjliga hll, innan jag bestmde mig fr att den enkla lsningen var att bygga p en bil av 1974 rs modell – s nu har jag en helt laglig turbokonvertering reggad, besiktad och klar.
/Gustaf SFRO-besiktningsman – Why? www.WHYNOTracing.com
Visa hela svaret
Är det olagligt att installera en turbo?
Årsmodell 1976 och nyare (bensinmotor) – Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få! Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett “paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning.
Man kan alltså inte “katalysatorkonvertera” en motor. Detta gäller alltså från 1976 års modell och framåt, ingen gräns för hur “ny” bilen får vara. Vid SFROs möte med ASB och VV 20070921 förtydligades att motorn bara får ändras/modifieras i den grad som krävs för att få ned den i nya bilen. Det kan till exempel handla om modifierat oljetråg, insugs och avgas/grenrör.
I vissa fall också flytt av tändfördelare men det är mer osäkert. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning. Observera dock undantagsregler för ombyggt fordon som samtidigt E85-konverteras, prata med din besiktningsman om den saken.
Visa hela svaret
Är det svårt att Turbokonvertera?
turbokonvertering = svårt? – Sidan 1 27 februari 2006 · 1 Inlägg Vad behöver man för att turbokonvertera en bil? och är de svårt? kostar? 27 februari 2006 · 142 Inlägg den som söker han skall finna finns hur mycket skrivet om det som helst! 27 februari 2006 · 1 231 Inlägg Kanske inget att rekommendera till nagon som inte gjort likande saker innan.
finns mycket battre saker att lagga sina pengar pa i mina ogon 27 februari 2006 · 10 287 Inlägg Det beror på vilken bil vi pratar om och hur bra man vill att resultatet skall bli./Göran vallåkragangster skrev: Vad behöver man för att turbokonvertera en bil? och är de svårt? kostar? I have nothing but confidence in you.
And very little of that. (Groucho Marx). Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI 27 februari 2006 · 1 396 Inlägg Lone Star skrev: Kanske inget att rekommendera till nagon som inte gjort likande saker innan. finns mycket battre saker att lagga sina pengar pa i mina ogon någon gång måste man ju lära sig? Motorer till salu, se 27 februari 2006 · 39 Inlägg det är inte så överdrivet svårt, bara det finns plats till det så är inget omöjligt 28 februari 2006 · 5 710 Inlägg Största tröskeln att komma över är när det kommer till 1:or och 0:or, på en bil utan turbo är styrsystemet inte anpassat för att gå på övertryck och det kan bli lite “latsho”.
Mvh TommySenast redigerat av nissan 200sx (28 februari 2006)
Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:) “Life is lika a race track, you gotta go round and round.Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn” 28 februari 2006 · 12 086 Inlägg Inte för att verka spydig men frågar man om de är svårt ska man nog inte ge sig in i det.
Turbokonvertering är ett så otroligt brett ämne. Det går att göra billigt och opålitligt med ett hemma svetsat avgasrör/grenrör lite tryckrör en turbo och lite extra soppa. Kan bli skitbilligt om man kommer över billiga saker o har lite skills. Men då har du en bil som inte kommer hålla särskilt länge o dessa opertaioner ser man oftast på gamla sierror lr volvo 140 Ska du göra en någorlunda vettig installation med +50-80hk är det turbo, koppling (lämpligt) ett piggy back system och sen lite rör, grenrör avgasrör insug.
Det blir custom om de inte finns saker o köpa. Det behöver inte bli så dyrt de häller. Skulle gissa på en 10-15 tusen.Har du en modern, liten motor med hög trimgrad kan du behöva sänka kompet lättast genom dubbla packningar. ska du ha ut effekter utöver 100hk+ bör man se efter hållbarheten i grejorna man har i motorn då tillverkarna oftast inte har marginaler på 100hk Så sen bär utgifterna iväg, om man ska köpa allt i Sverige o få allt gjort av dyra mekaniker då kan de bli hur dyrt som hällst, flera 100 tusen.
Är du därimot händig/erfaren och väljer dina inköpsställen kan du halvera summan.28 februari 2006 · 563 Inlägg Om man bara ska ladda litegrann typ 0,4bar.Så kan det räcka med dubbla topppackningar eller en tjock stålpackning som kompsänkning men det beror helt och hållet på vilken bil det är.vissa bilar behöver ingen kompsänkning typ bmw 318-518 toyota camry 2,2 m.m.
MSCR 20 mars 2006 · 6 Inlägg Nån som vet en bra länk med skisser, beskrivning och sånnt man bör tänka på med turbokonvertering. typ årsmodell då det är ok. har hör något att gamla bilar med sugmotor kan få turbo utan större besiktningsproblem. men det var på min ungkarls tid.
Typ 15 år sen 😉 20 mars 2006 · 1 231 Inlägg Jonte67 skrev: Nån som vet en bra länk med skisser, beskrivning och sånnt man bör tänka på med turbokonvertering. typ årsmodell då det är ok. har hör något att gamla bilar med sugmotor kan få turbo utan större besiktningsproblem. men det var på min ungkarls tid.
typ 15 år sen 😉 Nej det är nog inte lättare att komma igenom med en äldre bil. Samma regler gäller med turbo. Man får helt enkelt hoppas på att de är blinda och missar turbon eller skruva bort den 23 mars 2006 · 6 Inlägg Lone Star skrev: Jonte67 skrev: Nån som vet en bra länk med skisser, beskrivning och sånnt man bör tänka på med turbokonvertering.
- Typ årsmodell då det är ok.
- Har hör något att gamla bilar med sugmotor kan få turbo utan större besiktningsproblem.
- Men det var på min ungkarls tid.
- Typ 15 år sen 😉 Nej det är nog inte lättare att komma igenom med en äldre bil.
- Samma regler gäller med turbo.
- Man får helt enkelt hoppas på att de är blinda och missar turbon eller skruva bort den Vet inte om detta blir rätt nu.
har aldrig citerat nån gång förut.Ok. vad synd. finns ju annars lite roliga bilar som e 25år nu. Måste ju vara lättare med en tvärställd motor och gömma turbon mot kupé väggen. Vad kan dom göra om dom ser att det är förberett för turbo. Tänker på samma sak som med hojjen, man sätter dit en skit ful bakskärm med reflex som åker av direkt man besiktigat.
- Dom sneglade lite typ.
- Maskinförare 23 mars 2006 · 64 Inlägg Du måste ju tänka på alla begränsningar motorn har.
- För om du köper en motor på låt säga 180 hk.
- Så bjuder dom ju int oftast på delar som håller för 150 hk till.
- Typ kolvar,spridare,koppling,växellåda,mer bränsle.så det är mycket att göra.Det bästa är att köpa en till motor som du kan bygga från grunden på sidan av.
Och sedan plocka i den i bilen. För man brukar nästan alltid få räkna med nått ras.skjuter ett stifft som sedan ledera till det andra Men vill du så ska du göra det. men köp en lika dan motor eller om du som körde S40.finns inte dom i 2.0 liter motor och typ 1,9??? Iså fall så kan du ju köpa en större motorn.
Visa hela svaret
Hur mycket kostar det i turbo?
Turbo Academy | |
---|---|
Start | |
Turbo 6-månaderskort 6 månader Avgift 1295:-. | |
Turbo 3-månaderskort 3 månader Avgift 695:-. | |
Turbo 12-månaderskort 12 månader Start 22/11. Avgift 1995:-. | 22/11 |
Hur länge håller en turbo?
Hur länge håller en turbo? – I regel håller turbon lika länge som själva motorn och ska inte behöva bytas ut. Hur länge turbon kommer att hålla beror dock på fler olika faktorer. Det händer därför att man ibland behöver reparera eller byta turbon.
Visa hela svaret
Kan man köra bilen utan turbo?
“Det går att accelerera upp bilen i hastighet utan att röra gaspedalen genom att koppla och växla.” Vi Bilägare svarar. Vi Bilägare svarar på vardagar på läsarfrågor om bilar och trafik. FRÅGA: I Vi Bilägare nummer 6/13 påstår Bengt Dieden att dieselmotorn praktiskt taget saknar all kraft innan turbon börjat ladda.
- Jag ställer mig tveksam till det.
- Min BMW 318d kan köras enbart med koppling och broms vid krypkörning.
- Det går till och med att accelerera upp bilen i hastighet utan att vidröra gaspedalen det vill säga att enbart koppla och växla.
- Det kan man inte göra med en bensindriven bil.
- Vidare så finns det ju dieselmotorer utan turbo.
Dessa skulle alltså totalt sakna kraft enligt Bengt Diedens resonemang att “dieselmotorn är helt beroende att turbon ska börja ladda”. Fredrik Wennström SVAR: I dag finns knappast några direktinsprutade dieslar utan turbo. Turbon är oundgänglig för motorns funktion men gör den också mer varvtalsberoende.
Visa hela svaret
Hur varm blir en turbo?
Turbo Turbon kan användas för att öka effekten i en förbränningsmotor. En nackdel med turbodrift är värmeutvecklingen som sker i turbon, dels genom avgaserna som kan ha temperaturer på upp till 900°C -1000 °C och dels genom luften som blir varm när den komprimeras.
- Därför passerar luften genom en så kallad intercooler eller “laddluftkylare”, denna sitter monterad mellan turbons kompressordel och motorns insugs del.
- Dess uppgift är att sänka temperaturen på insugsluften vilket i sin tur motverkar spickbildningar och höjer motorns verkningsgrad.När och varför byte av turboaggregat sker: De vanligaste symptomen vid turboproblem är missljud, att motorn blir svag, att bilen ryker onormalt samt att man hittar olja i luftledningarna runt turbon, i intercoolern eller i avgassystemet.
Det är också vanligt att man får felkoder rörande laddtrycksnivån. Ett byte av turbo kan då vara aktuellt. Att tänka på vid byte Vid installation av turbon rekommenderas en rengöring av insugningsrör och intercoolern samt oljeledningarna till och från turbon.
Helst bör dessa ledningar bytas ut när man byter turbo då det kan vara svårt att göra dem helt rena ifrån koks och avlagringar. Optimal kylning av motor och turbo är väldigt viktigt, kylarslangarna bör bytas om de har skadats eller blivit hårda, byt även slangklämmorna om så är nödvändigt. Smörj alltid turbon med en “oljeshot” vid montering av turbon, om detta inte görs kan det medföra skador som ej täcks av garanti.
Montera alltid ett nytt luftfilter. Generellt sett fungerar ventilationen via två ledningar, en grov slang från vevhus/ventilkåpa till en “oljefälla” och en tunnare slang från “oljefälla” till luftrenaren/insugningsröret. Ledningar, anslutningar och “oljefällan” skall rengöras före montering.
En blockering kan orsaka för högt tryck i vevhuset, med oljeläckage som följd. För turbons del så kan en igensatt vevhusventilation göra så att turbon inte kan returnera oljan ner i motorn. Detta medför att turboaggregatet inte kan göra sig av med oljan det får ifrån motorn, vilket medför att oljan trycks ut igenom packningar och tätningar i turbon med haveri som följd.
Byt alltid olja och oljefilter vid ett turbo byte. Ren olja och ren luft är nyckeln till långt liv för ett nytt turboaggregat. Fabrikat, information tillförlitlighet Utbudet av lätta turboaggregat dvs för personbil, håller OE likvärdiga komponenter och produktionsprocesser vilket gör att vi kan presentera dessa produkter som håller en hög kvalitet.
- Samtliga delar som ersätts på turboaggregatet är antingen köpta direkt från OEM-leverantören eller har genomgått noggranna tester för att säkerställa att dem uppfyller OE´s specifikationer.
- Varje komponent genomgår cirka 30 olika kvalitetskontroller innan den kompletta enheten valideras, detta gör att produken vi lanserar håller måtten.
I turboaggregat och kringliggande komponenter finns det en stor potentiell tillväxt för eftermarknaden, detta skall vi se till att försöka utnyttja. Paketering med mera Turboaggregaten levereras väl emballerade och tillsammans med en installations manual.
Visa hela svaret
Varför rasar turbon?
Mottryck – Avgasmottryck närmar sig eller blir större än motorns laddtryck. Detta kan resultera i felbelastning på lagerdelarna och ger sämre smörjning på lagerdelarna. Om mottrycket överstiger motorns laddtrycket så kommer turbon slitas ner i fortare och i värsta fall gå sönder relativt fort.
Visa hela svaret
Vem renoverar turbo?
GIK Turbo – bytesturbo GIK Turbo AB är ett företag specialiserat på turbo och överladdning. Vi började med att konstruera och tillverka konverteringssatser för sugmotorer. Efterhand har och renovering av turboaggregat tagit över, och är nu den helt dominerande verksamheten.
- Vi representerar alla de stora turbotillverkarna, antingen med ensamrätt eller med delad agentur.
- De turbo vi levererar är samma som sitter originalmonterade, om inte annat överenskommits i särskilda fall, t ex för uppgradering.
- I vår renovering använder vi originaldelar från de turbo-tillverkare vi representerar.
Ett annat område där vi kan utnyttja vår specialkompetens är uppgradering av turbobilar för bättre prestanda. Under bolt-on uppgraderings turbo finns några exempel på uppgraderingsturbo samlade. Många fler kan levereras genom ombyggnad av originalturbo eller anpassning av högprestandaturbo Verksamheten bygger på god kunskap om produkterna och branschens arbetsmetoder, för att alltid hålla högsta kvalitet.
Visa hela svaret
Hur snabbt snurrar en turbo?
Teknik – Trycket som ett turboaggregat pumpar upp begränsas av en så kallad wastegate som är en variabel ventil före turbon som reglerar avgastrycket. Denna styrs av trycket som den själv reglerar. När laddtrycket når det förutbestämda värdet öppnas en ventil med hjälp av en tryckklocka (intern wastegate) eller en kolv (extern wastegate).
Intern är vanligast och sitter inbyggd i turbons turbinhus, medan en extern sitter monterad på grenröret. Turboaggregat på till exempel lastbilar saknar ofta wastegate, turbon är istället gjord för att nå sitt maximala laddtryck vid motorns maxvarv. Denna konstruktion ger dock alltför stor turbofördröjning med därtill hörande “ketchup-effekt” i accelerationen för att fungera på en personbil.
När wastegaten öppnas passerar avgaserna turbinen genom ventilen. Trycket på turbinen minskar då. Därmed saktar den ned och laddtrycket avtar. Också en Dawes Device eller strypventil, en typ av luftströmsventil, kan användas för att öka effekten. Ventilen monteras normalt mellan turbons kompressordel och wastegate.
På så sätt stryps luftflödet, enligt önskad justering, mellan de båda komponenterna och därmed “luras” turboladdaren att trycka in mera luft i insuget, vilket ger ökad motoreffekt. En nackdel med turbodrift är värmeutvecklingen som sker i turboaggregatet, dels genom avgaserna som kan ha temperaturer på upp till 1000 °C och dels genom luften som blir varm när den komprimeras.
Därför passerar luften en så kallad intercooler (även kallad “laddluftkylare”), som sitter monterad mellan turbons kompressordel och motorns insug, för att sänka insugsluftens temperatur. Detta motverkar spikningar och höjer motorns verkningsgrad. Den sänkta temperaturen gör även att luften tar mindre plats och man kan då få in ännu mera luft i motorn.
- Värmen är också ett problem för turbons smörjning.
- Turbon varvar upp till (och i vissa fall över) 200 000 varv per minut vilket inga kullager klarar av, och därför är axeln lagrad med ett glidlager som smörjs med motorolja,
- Oljan kan dock koka om turbon inte kyls ordentligt, vilket leder till haveri.
Därför kyls turbon både med oljan och vatten från motorns kylsystem. Saab använde luftkylda turboaggregat i början vilket ofta ledde just till haveri. Detta kan nog anses vara en av de barnsjukdomar som tidiga turbomotorer till personbilar led av tillsammans med en stor fördröjning i turbon, trots wastegateventilens intåg.
När man varvar en turbomotor så att laddtryck byggs upp, och sedan släpper gasen (stänger gasspjället) för till exempel växling, har luftströmmen som turbon genererar ingenstans att ta vägen, utan studsar mot gasspjället, ger en tryckstöt tillbaka mot turbon och bromsar ner turbinen kraftigt. En nerbromsad turbin innebär i sin tur att turbinen behöver varva upp igen för att leverera önskat laddtryck vilket kan betyda försämrad motorrespons.
Långsiktigt är detta inte bra för turbon och därför sitter det ofta en avlastningsventil monterad på något tryckrör efter turbon som släpper ut den luft som annars hade bromsat turbon. Normalt är denna återcirkulerande och leder tillbaka luften till insugsröret mellan luftfiltret och turbon.
På 2000-talet blev det dock populärt att montera en så kallad öppen dumpventil, som släpper ut denna luft i atmosfären med ett ljudligt “pys”-ljud, eller ett visslande ljud. På bilar med luftmängdsmätare rekommenderas det inte att man monterar öppen dumpventil eftersom motorns styrsystem konstant mäter luftmängden som sugs in i motorn.
Om man plötsligt börjar evakuera luft som motorelektroniken förväntar sig att ska finnas där får man dålig motorgång och möjligtvis motorproblem som följd. I princip alla 2000-talsbilar har luftmängdsmätare. Vissa turboaggregat, främst små lättdrivna aggregat där tryckpulsen inte blir så kraftig, saknar avlastningsventil.
Dölj v • r Förbränningsmotor |
---|
Cylinder • Glödstift • Kamaxel • Kolv • Kolvring • Stötstång • Topplock • Turbo • Tändstift • Ventil • Vevaxel • Vevstake • Vipparm |
När kickar turbon in?
(Löst) Om detta är ditt första besök, titta gärna i vår FAQ.
Visa hela svaret
Har b230f turbo?
Sävar Turbo Site Grundläggande diskussioner om turbo-trimning För mycket laddtryck Posts: Joined: Wed Aug 20, 2008 3:14 pm by » Sun Feb 08, 2009 6:33 pm Tjena Har stora planer på att turbokonvertera en b230f som sitter i en 745a vi har står hemma. Förstått att själva konverteringen inte är så svår i sig, utan att få det lira som kan vara problem.
Det ska inte vara seriöst, snik som bara den. Bilen är nybesiktigad så kan leka ett år med den. Tänkte köpa original 940 grenrör och antagligen original 940 turbo, 940 ic, en ställbar bränsletrycksregulator, 940 turbospridare och lmm. Oljetillförsel från oljetryckskontakten och retur till tråget. Är det allt man bör göra för att den ska gå? Tänkte ladda runt 0,5 bar.
Mvh Forumsberoende Posts: Joined: Wed Jul 25, 2007 8:12 pm Location: gräsmyr by » Sun Feb 08, 2009 7:42 pm måste finnas otroligt många trådar om denna motor och turbomatning Ganska mycket laddtryck Posts: Joined: Sun Dec 16, 2007 5:50 pm Location: malmö by » Sun Feb 08, 2009 11:37 pm tror att spridarna e lite i minsta laget för 0,5 sen kan man ju få problem me tändningen me men kolla runt finns många trådar om detta, finns trådar på med mvh danne Motivation slår klass.
Ganska mycket laddtryck Posts: Joined: Sat Jul 17, 2004 10:31 am Location: Växjö by » Mon Feb 09, 2009 3:37 am volvofucko wrote: Tjena Har stora planer på att turbokonvertera en b230f som sitter i en 745a vi har står hemma. Förstått att själva konverteringen inte är så svår i sig, utan att få det lira som kan vara problem.
Det ska inte vara seriöst, snik som bara den. Bilen är nybesiktigad så kan leka ett år med den. Tänkte köpa original 940 grenrör och antagligen original 940 turbo, 940 ic, en ställbar bränsletrycksregulator, 940 turbospridare och lmm. Oljetillförsel från oljetryckskontakten och retur till tråget.
Är det allt man bör göra för att den ska gå? Tänkte ladda runt 0,5 bar. Mvh Slänge på snurra på min 245 (B230F)för några veckor sen, slängde dit ett 740 turbo grenrör, turbo från en Subaru, IC från en S**B 9000 och gjorde egna tryckrör Började lite lätt att laborera med laddtryck men märkte att spridarna snabbt tog slut, redan vid 0,3-4bar tog dom slut.
Stoppade sen dit 16v spridare och hade fått för mej att dom var lagom stora till vårt bruk, men det visade sej att dom inte heller var speciellt stora Började sen försöka höja soppatrycken med att klämma regulatorn men inget jag rekomenderar för bilen gick fett vid start och det är lite segt att mata startmotor som en idiot varje gång man ska ha igång bilen.
Men när den väl var varm och när den stundvis gick “bra” så asgarvade jag mest när man till och med kunde åka på häng och pumpa på gasen, innan gick det inte ens att får den att släppa om man höll varvstopp i 5 minuter innan man klev av kopplingen Så nu är snart de nya huset till LMM klar och jag ska sätta dit 850 turbo pridare och ge lite högre soppatryck och hoppas på bättre resultat.
Det borde funka med dom grejorna du skriver här, bara att stoppa dit sakerna och börja med lågt laddtryck och stegvis höja och kolla av hur blandningen är. Är de något du undrar över så hör av dej, nyfiken på hur de går för er också.bonntrim är alltid kul För mycket laddtryck Posts: Joined: Wed Aug 20, 2008 3:14 pm by » Mon Feb 09, 2009 4:46 pm Kul med ett bra svar! Hade tänkt mig 740/940 grenrör och turbo.
Ic, antagligen 740/940. Vad byggde du tryckrör av? Vad tror du är bäst, original spridare och höja bränsletrycket eller köpa större spridare? Funkar det bra med större spridare med original boxar osv, vad bör man ha för lmm? Hade tänkt ladda runt 0,5.minst mvh Forumsberoende Posts: Joined: Wed Aug 25, 2004 1:37 pm Location: Nyköping by » Mon Feb 09, 2009 6:19 pm Hej! inte länge sen jag konverterade en 740-88 med b230f (tog en kväll).
Jag satte dit en 3bars bränsletrycksregulator sen gick det bra att ladda 0,5bar utan intercooler (940t grenrör o 740t turboaggregat) här är min tråd: provade 0,8bar men då ville den misstända. inget vidare drag i bilen med 0,5bar tycker jag.det bästa du kan göra är nog att sätta dit en lite vassare kam innan du börjar, och sen större spridare som sagt.lycka till För mycket laddtryck Posts: Joined: Wed Aug 20, 2008 3:14 pm by » Mon Feb 09, 2009 6:30 pm henkeboi wrote: Hej! inte länge sen jag konverterade en 740-88 med b230f (tog en kväll).
- Jag satte dit en 3bars bränsletrycksregulator sen gick det bra att ladda 0,5bar utan intercooler (940t grenrör o 740t turboaggregat) här är min tråd: provade 0,8bar men då ville den misstända.
- Inget vidare drag i bilen med 0,5bar tycker jag.det bästa du kan göra är nog att sätta dit en lite vassare kam innan du börjar, och sen större spridare som sagt.lycka till Precis ett liknande projekt vad jag tänkt, lagom seriöst Hade tänkt en 531 topp och kanske en A-kam.
Det borde väl göra lite iaf? Hur fungerar större spridare med original boxar osv? Eller funkar större lmm och spridare bra? Mvh Ganska mycket laddtryck Posts: Joined: Sat Jul 17, 2004 10:31 am Location: Växjö by » Mon Feb 09, 2009 9:27 pm volvofucko wrote: Kul med ett bra svar! Hade tänkt mig 740/940 grenrör och turbo.
Ic, antagligen 740/940. Vad byggde du tryckrör av? Vad tror du är bäst, original spridare och höja bränsletrycket eller köpa större spridare? Funkar det bra med större spridare med original boxar osv, vad bör man ha för lmm? Hade tänkt ladda runt 0,5.minst mvh Jag byggde mina tryckrör i 2,5″ avgasrör som jag handlade i en lokal bill tjofräs.
Med orginal spridare och högre tryck kommer du inte långt men, dom är för små från början och höjer du trycket mycket på dom blir spridarbilden värdelös. Jag tycker du ska satsa på en större LMM, alt att du eller någon du känner gör en, och skaffar spridare i lagom storlek.
Själv kommer jag åka med 850 turbopridare och nytt hus till LMM som är 79-80mm invändigt.är kanske inte helt undra uträknat men de kommer säkerligen funka Har du bara samma ohm på spridarna är de lungt, kommer inte ihåg pga trötthet om de är låg eller hög ohm på B230F spridare och 850 turbo spridare Toppen är nog skitsamma, men du skulle nog byta ut M kammen mot en annan roligare, själv kommer jag köra med en A kam.den är iallafall betydligt roligare än M kammen som knappt duger till grillspett.
Här kommer några bilder För mycket laddtryck Posts: Joined: Wed Aug 20, 2008 3:14 pm by » Tue Feb 10, 2009 4:06 pm Redbullen wrote: volvofucko wrote: Kul med ett bra svar! Hade tänkt mig 740/940 grenrör och turbo. Ic, antagligen 740/940. Vad byggde du tryckrör av? Vad tror du är bäst, original spridare och höja bränsletrycket eller köpa större spridare? Funkar det bra med större spridare med original boxar osv, vad bör man ha för lmm? Hade tänkt ladda runt 0,5.minst mvh Jag byggde mina tryckrör i 2,5″ avgasrör som jag handlade i en lokal bill tjofräs.
Okej, det blir nog biltema Med orginal spridare och högre tryck kommer du inte långt men, dom är för små från början och höjer du trycket mycket på dom blir spridarbilden värdelös. Jag tycker du ska satsa på en större LMM, alt att du eller någon du känner gör en, och skaffar spridare i lagom storlek.
Okej. Kanske börjar med original och köper större senare. Själv kommer jag åka med 850 turbopridare och nytt hus till LMM som är 79-80mm invändigt.är kanske inte helt undra uträknat men de kommer säkerligen funka Har du bara samma ohm på spridarna är de lungt, kommer inte ihåg pga trötthet om de är låg eller hög ohm på B230F spridare och 850 turbo spridare Har för mig att det är högohm på b230f iaf.
- Toppen är nog skitsamma, men du skulle nog byta ut M kammen mot en annan roligare, själv kommer jag köra med en A kam.den är iallafall betydligt roligare än M kammen som knappt duger till grillspett.
- Okej, får satsa på en ny kam.
- En A har jag själv vart inne på så blir nog en sån.
- Tack för bilderna och ett bra svar! För mycket laddtryck Posts: Joined: Wed Aug 20, 2008 3:14 pm by » Tue Feb 10, 2009 6:41 pm Mera bilder och info tas mer än gärna emot av andra som byggt turbo av b230f.
Mvh Ganska mycket laddtryck Posts: Joined: Sat Jul 17, 2004 10:31 am Location: Växjö by » Thu Feb 12, 2009 8:37 am volvofucko wrote: Mera bilder och info tas mer än gärna emot av andra som byggt turbo av b230f. Mvh Börjar bygga ännu? Forumsberoende Posts: Joined: Fri Nov 17, 2006 7:54 pm Location: Värmland,Torsby by » Thu Feb 12, 2009 9:28 am Tjenare!Vet inte heller om de är Hög eller lågohm i b230F men jag har en Volvo 360 med B200F o den kör jag med S**B 9000:ens gula Turbo spridaresom är högohm o laddar på bra mycke (Har progressiv BTR)740 IC Och numera nyare Dump (Funkar kalas trots den är öppen)Men jag kör ju med Mängdmätare inte massemätare så vet inte hur de funkar Här är min installation Tobias J F.F.F = Funktion Före Form Forumsberoende Posts: Joined: Fri Nov 17, 2006 7:54 pm Location: Värmland,Torsby by » Fri Feb 13, 2009 10:08 am Mja nu laddar jag 1,5 för jag råka skjuta ur dumpen för 1000 ggn så jag plugga den o orka inte vrida ner de men de är inge o rekommendera Kör Max 0,8 med orginalgrenröret för de bygger så grymt mycke mottryck Jag kör ju med egenknåpat grenrör.Är inte likadan tändning på din o min heller,Jag har Renix o de ska man väl helst inte köra mycke mer än 1 bar på för då kan de spika.Finns ju även “Boost retard” prylar som drar ner tändningen vid laddtryck Tänkte köra s**bs röda turbospridare o börja köra på E85 men hann aldri för bakaxeln sa upp sej Pga rost Tobias J F.F.F = Funktion Före Form : Sävar Turbo Site
Visa hela svaret
Hur mycket kostar strumpor på turbo?
Jag kommer nog inte tillbaka till Turbo I torsdags var jag på Turbo sport and adventure zone. Det kostade 149 kronor i inträde och 29 kronor för ett par strumpor som man måste ha om man ville vara på trampolinerna. Skåpen där man kan låsa in saker är engångsskåp.
- Det kostar alltså 10 kronor för att låsa och varje gång man öppnar blir man av med 10 kronor.
- På hemsidan står det att man kan vara där utan vuxen om man har med sig ett intyg när man är 12–16 år, men när jag och mina två vänner kom dit frågade de inte efter intyget.
- När vi skulle äta lunch så ville vi inte ha tre pannkakor för 50 kronor eller en pasta för 49 kronor.
Vi hade fått band på armen för att kunna gå ut och in igen, så vi tänkte gå och äta någon annanstans. Men de som jobbade på Turbo sport sa att ingen fick gå ut och komma tillbaka – utan att betala inträde igen. Eftersom vi inte ville ha deras mat var vi där i flera timmar utan lunch.
Jag tycker att det var dåligt av dem att inte berätta varför vi inte fick gå ut. När min mamma kom för att hämta mig ifrågasatte hon varför vi inte fick lämna stället och då svarade personalen att det kom så många barn samtidigt och inga hade föräldrar eller intyg med sig (många hade det men de frågade aldrig om det).
Jag tror inte jag kommer komma tillbaka ifall det ska vara på det här viset. : Jag kommer nog inte tillbaka till Turbo
Visa hela svaret
Vart kan man köpa turbo?
Stort utbud av turbos till alla bilmärken! – Vill du öka motorns effekt ytan att behöva byta motor? Då letar du efter en turbo ! En Turbo monteras på bilens motor för att hjälpa till att öka motorns effekt utan att behöva byta till en kraftfullare motor. Turbon hjälper din bil att prestera som om den hade en större motorstorlek.
- Din turbos välmående beror delvis på din bils oljenivå.
- Därför är det viktigt att kontrollera så att din motor har rätt oljenivå.
- Om oljenivån skulle sjunka kan man se det som ett varningstecken och att turbon riskerar att ta skada.
- Här på mekster.se hittar du ett brett utbud av turbo med hög kvalitet till riktigt bra priser.
Vi säljer turbo till flera olika bilmodeller från kända tillverkare som JP Group, Reinz och vårt egna prisvärda varumärke mekster. Om du vill öka din motors effekt utan att byta motor så hittar du turbo till din bil här. För att du ska vara säker på att du väljer en passande turbo till din bil uppmanar vi dig att fylla i ditt regnr i regnr-boxen högre upp på sidan.
Visa hela svaret
Hur är en turbo uppbyggd?
Hur fungerar en turbo? – Turboaggregatet drivs av hastigheten och trycket i avgaserna som lämnar förbränningsrummet. Den energi som inte fullt ut kunnat tillvaratas i förbränningsrummet driver ett turbinhjul som via en gemensam axel driver ett kompressorhjul i andra änden av turbon.
Ompressorhjulet komprimerar den inkommande luften genom att “trycka” in luften i förbränningsrummet. Även en kompressor trycker in luft i förbränningsrummet. Den drivs dock mekaniskt av motorn via vevaxeln eller en rem och ger överladdning och ökad effekt även vid låga motorvarvtal, där turbons överladdning är liten på grund av det låga avgasflödet.
En kompressor “stjäl” en viss energi från motorn, som annars hade kunnat förmedlas ut till drivhjulen, medan en turbo återanvänder energi i avgaserna som annars gått till spillo i avgassystemet.
Visa hela svaret
Hur mycket kostar det att byta turbo?
Övrigt
Bilmärke | Genomsnittspris* | Jämför och spara* |
---|---|---|
Ford | 7809 kr | 2282 kr |
Mercedes-Benz | 8164 kr | 3092 kr |
Opel | 8323 kr | 3190 kr |
Peugeot | 9419 kr | 3565 kr |
Vad händer om man kör med rasad turbo?
Ämne: köra med trasig turbo?
2004-12-22, 15:28 Hej. Jag har en fråga som kanske kan verka lite udda. Det är så att min turbo skurit på min 9000 2.0 och det jag vill veta är om motorn skadas av att man kör utan fungerande turbo? Min bil är till åren kommen och ett turbobyte kanske inte är så ekonomiskt smart. Bilen går ju som vanligt förutom att den är väldigt slö så man får ju planera sina omkörningar. Nu är ju luftvägarna lite tilltäppta så ja tänkte skruva ur själva turbinen om det går och öppna WG luckan för att öppna upp lite och sen låta resten vara. Kan man köra så eller kommer jag få några andra problem på grund av detta? Tacksam för tips och idéer. Mvh Alex 2004-12-22, 15:37 Om man gör som du har tänkt kommer avgaser insugsluft gå samma vägar. In i vattenkanaler, oljekanaler, intercoolern, avgassystemet. Eftersom du måste plocka hela axeln med lager och allt för att få loss turbinerna. Förstår inte riktigt det ekonomiska i det? Du får ju byta olja, köpa nya packningar precis som vid ett turbobyte. En beg turbo kan du få för runt 500:- Det billigaste i så fall är att köra som den är nu! Och så länge den inte drar olja så är det inte speciellt skadligt! Lycka till! 2004-12-22, 22:52 Jo som du säger så misstänkte jag att det skulle bli strul om man rensade i turbon. Får se hur jag gör men känns bra att inget mer pajjar av att ja kör som den är nu ett tag i alla fall. Tack för hjälpen. /Alex 2004-12-22, 23:02 Rättar dig lite Rickard. Det som kommer att ske är att avgastrycket kommer att leta sig in genom turbon och via turbons oljeretur nå vevhuset, det är inget bra alls. De kan vidare leta sig in till insuget via kompressordelen. Oljan som skall smörja den turbinaxel som nu är borttagen kommer att skvätta lite hur som helst och kanske drälla ut i turbinhuset, det är inte heller nåt trevligt. Däremot så kan inte avgaserna blanda sig med kylvattnet därför att de kylmantlar som finns i turbons lagerhus är helt täta och har ingen kontakt med turbinaxeln på något sätt. MVH Tony 2004-12-23, 00:22 Ursprungligen postat av Tony 418 Rättar dig lite Rickard. Däremot så kan inte avgaserna blanda sig med kylvattnet därför att de kylmantlar som finns i turbons lagerhus är helt täta och har ingen kontakt med turbinaxeln på något sätt. MVH Tony Så sant så sant! 2007-04-29, 18:14 Flyttar upp tråden lite.
Hur är det egentligen? Är det skadligt eller inte att köra en bil med trasig turbo? // Lidman 2007-05-01, 22:12 Händer det nåt speciellt i motorn eller är det bara att köra vidare om olyckan skulle vara framme? Det kan ju vara bra att veta OM det nån gång händer, för man vet ju inte, det kan det ju göra.
Säkert fler än jag som vill ha svar på frågan. // Lidman 2007-05-02, 00:20 Ryker den som f*n på grund av att det läcker olja från turbon så skulle ju inte jag köra vidare iaf. Olja kan ju leta sig till katten och antändas där och då kan den ju pajja rätt lätt vilket ju klart blir dyrare. Ursprungligen postat av Lidman Händer det nåt speciellt i motorn eller är det bara att köra vidare om olyckan skulle vara framme? Det kan ju vara bra att veta OM det nån gång händer, för man vet ju inte, det kan det ju göra. Säkert fler än jag som vill ha svar på frågan. 2007-05-02, 12:39 Jag vet en 9k från sent åttiotal som gått minst tre år med skuren turbo och det verkar gå bra förutom att bilen är slö.
: Ämne: köra med trasig turbo?
Visa hela svaret
Hur mycket kostar det att byta turbo?
Övrigt
Bilmärke | Genomsnittspris* | Jämför och spara* |
---|---|---|
Ford | 7809 kr | 2282 kr |
Mercedes-Benz | 8164 kr | 3092 kr |
Opel | 8323 kr | 3190 kr |
Peugeot | 9419 kr | 3565 kr |
Kan man köra bilen utan turbo?
Ämne: Turbo!!!??
2001-04-24, 12:15 Går det att köra en turbo motor utan turbon+utan att ändra programmet i styrboxen?? Motorn har 8.0-1 i komperationsförhållande! 2001-04-24, 12:51 2001-04-24, 12:54 Till besiktning! Går ju för faan inte o få intyg osv. 2001-04-24, 12:59 Refinement!! 2001-04-24, 13:01 hehe det är rätt plocka bort turbon. det är bara de som inte kan köra som behöver lite hjälp av en turbo *Ironi* (avundsjuk för att jag ej har turbo) 2001-04-24, 13:25 Hehehe. vem har tjallat att jag inte kan köra?? 😉 Nils: Jag vet inte om det går tyvärr. Men kan Du inte testa?? Vad skulle kunna hända?? Motorn borde väl vara rätt orkeslös och gå gandska fett (blandningen asså) chansar jag på. Kanske nån annan vet bättre??? /Zeb! | 2001-04-24, 13:53 Hej Vad är det för motor, bil och styrsystem? Normalt sett går det bra att köra utan turbon – det blir som att köra försiktigt så att turbon inte laddar. Har man ett modifierat system kan det gå fett, så du kanske skulle tanka lite K-sprit innan besiktningen. /Gustaf SFRO-besiktningsman – Why? www.WHYNOTracing.com 2001-04-24, 14:00 Nee Det går i allmänhet inte 2001-04-24, 14:04 HP Varför skulle det inte gå? Motorn går förstås inte optimalt, men är det bara frågan om besiktning. /Gustaf SFRO-besiktningsman – Why? www.WHYNOTracing.com 2001-04-24, 16:53 Det går utmärkt. Man bör nog ställa tändningen lite vassare bara. Sedan beror det lite på hur upprikningen i sprutet styrs. Är det vid ett visst laddtryck, är det inga problem. Är det beroende av varvtalet, så är det troligen inga större problem upp till 3.000 varv. Den kommer troligen gå fint. Vad gäller prestandan kommer den gå som en vanlig sugmotor. Man skall inte blanda ihop det med en turbomotor med skuren turbo, för de är extremt slöa pga att turbon då proppar igen avgasflödet. Tittar man på en Saab 900T8 efter -81, så är motorn närapå identisk med dito sugmotor. Samma kamaxel, kanaler, ventilstorlek och tändsystem. Det som skiljer förutom att det är turbo på den ena, är att tändningen står lite annorlunda och har dubbelverkande fördändningsdosa, samt att den i stort sett samma insprutningen har upprikning vid 0,4 bar och en till upprikning över ca 4000 rpm. Den lägre kompressionen kommer av andra kolvar med djupare “grop”. MVH Tomtefar Världens bästa bil, är den den var och en gillar bäst! 2001-04-24, 16:53 Så jävla många som kör med turbokonventeringar som inte är godkända av SBP, o ingen vet om motorn går utan agg.!!??? -Hur faan gör de i SBP kan man undra!! Motorn som det gäller är en BMW 745tic motor.(3,5l med ett KKK-27 agg.) Jag har inte köpt någon motor ännu, så jag kan inte testa om den snurra utan turbon!!! Det är motronic styr. på den! 2001-04-24, 17:00 Det ska med andra ord GÅ!!! Styrsys. är utan lamdasond.Det kanske skulle gå att plocka dit ett styrdon från en 3,5l sugmotor!!?? 2001-04-25, 07:51 Hej Ja, det går. Du berhöver förmodligen inte byta styrsystem, men har du tillgång till det är det inte fel. /Gustaf SFRO-besiktningsman – Why? www.WHYNOTracing.com
: Ämne: Turbo!!!??
Visa hela svaret
Har alla nya bilar turbo?
Faktum är att i dag sitter det en turbo i stort sett alla moderna bilar, oavsett om det är bensin eller diesel. Premiummodeller kan dessutom ha två eller flera, gärna då också dubbelvarianter.
Visa hela svaret
Vad är sant gällande en turbo?
En bilmotor utvecklar ett mekaniskt vridmoment genom att förbränna bränsle i cylindrarna. – Förbränningen kräver tillgång till syre som tas från atmosfären. Det är lufttrycket i atmosfären som pressar in luften i motorns cylindrar när kolvarna går ned.
Vill man öka den fångade luftmängden i cylindern kan man ta hjälp av en pump som pumpar in luften i cylindern. Denna pump kan vara och är oftast en turboladdare. Turboladdaren består av en kompressordel, en lagerdel och en turbindel. Turbinhjulet som drivs av motorns avgaser sitter på samma axel som kompressorhjulet.
Kompressorhjulet roterar därmed med hög hastighet och ökar lufttrycket vilket ger mer luft i cylindern. Har man en välfungerande turbo med hög verkningsgrad som inte värmer luften mer än nödvändigt får man in avsevärt mer syre i cylindern och kan förbränna mer bränsle.
Visa hela svaret