Vi spärrar din bil till a-traktor Att bygga A-traktorer på moderna bilar har blivit väldigt vanligt sedan Transportstyrelsen ändrade reglementet för A-traktorer. Funderar du på att bygga om bil till epa så kan vi på Cartune hjälpa till att programmera om styrenheten för att spärra hastigheten till max 30 km/h.
vad vi kan göra ● Bensin och diesel ● Både manuella och automatiska växellådor ● Elektroniskt spärrad vid 30 km/h via mjukvaran ● Omprogrammering av ECU/motorstyrenhet ● Intyg till registreringsbesiktningen ● Hela byggen, från bil till färdig registrerad A-traktor pris & förfrågan
Priset för att programmera om bilens styrenhet till A-traktor är 6990 kr. När vi programmerat klart och kan garantera att bilen inte gör mer än 30 km/h skriver vi ett intyg som du tar med till registreringsbesiktningen. Om du vill konvertera din bil till A-traktor så ring oss på 010-16 16 770 för att se vad vi kan erbjuda just ditt fordon. : Vi spärrar din bil till a-traktor
Visa hela svaret
Contents
Hur mycket kostar det att göra en vanlig bil till en A-traktor?
Vi spärrar din bil till a-traktor | Cartune AB Att bygga A-traktorer på moderna bilar har blivit väldigt vanligt sedan Transportstyrelsen ändrade reglementet för A-traktorer. Funderar du på att bygga om bil till epa så kan vi på Cartune hjälpa till att programmera om styrenheten för att spärra hastigheten till max 30 km/h.
vad vi kan göra ● Bensin och diesel ● Både manuella och automatiska växellådor ● Elektroniskt spärrad vid 30 km/h via mjukvaran ● Omprogrammering av ECU/motorstyrenhet ● Intyg till registreringsbesiktningen ● Hela byggen, från bil till färdig registrerad A-traktor pris & förfrågan
Priset för att programmera om bilens styrenhet till A-traktor är 6990 kr. När vi programmerat klart och kan garantera att bilen inte gör mer än 30 km/h skriver vi ett intyg som du tar med till registreringsbesiktningen. Om du vill konvertera din bil till A-traktor så ring oss på 010-16 16 770 för att se vad vi kan erbjuda just ditt fordon. : Vi spärrar din bil till a-traktor | Cartune AB
Visa hela svaret
Kan man bygga A-traktor själv?
Ursprungsfordonet skall vara en serietillverkad täckt bil. Öppna bilar, cabrioleter, är inte tillåtet att bygga A-traktor av. Det är inte heller tillåtet att bygga upp en egen hytt, eller göra om en hytt med demonterbara längsgående balk/-ar till fasta. A- traktor skall ha ursprungsfordonets identifieringsmärkning.
Visa hela svaret
Är det skatt på EPA traktorer?
Tillfällig användning i skatteklass I – En tung terrängvagn av skatteklass II får tillfälligt användas på sådant sätt som avses för skatteklass I. Den tillfälliga användningen får vara högst 15 dagar vid varje tillfälle och bör inte vara mer än vid tre tillfällen per år.
Visa hela svaret
Kan en A-traktor bli skattefri?
Traktorer som inte tillhör skatteklass I tillhör skatteklass II (2 kap.17 § tredje stycket 1 VSL). Detta innebär att det måste finnas legalt stöd för att en traktor ska hänföras till skatteklass I och bli beskattad. Om det inte finns något sådant stöd tillhör traktorn skatteklass II (prop.
Visa hela svaret
Vad kostar det att registrera ett fordon?
Importera bil på rätt sätt Följ våra fyra steg så går ditt importköp i EU i lås utan problem. Steg 1 Från EU-länderna kan du importera alla typer av personbilar. Enda kravet är att de har varit “i trafik”. Ingen extra tull eller moms betalas i Sverige. Bara om bilen har gått mindre än 600 mil eller är nyare än ett halvår ska moms betalas i Sverige.
- Öper du en sådan bil ska du få tillbaka moms från inköpslandet efter det att du har betalt svensk moms.
- Steg 2 Få bilen hemkörd på lastbil eller kör hem bilen själv på utländska exportregistreringsskyltar.
- Du ska inte stanna i tullen, kör direkt hem.
- Väl hemma ansöker du om en ursprungskontroll på Transportstyrelsen och skickar med bilens registreringshandlingar i original och ett inköpskvitto (kopia duger på kvittot) med din ansökan.
Pris 700 kr. Efter några dagar får du ett ärendenummer. Nu ringer du ett bilprovningsföretag och bokar tid för en registreringsbesiktning. Pris 1 700-2 000 kronor. Boka samtidigt en kontrollbesiktning, pris 300-500 kr. Efter besiktningen kommer nya svenska registreringsskyltar med posten, normalt efter tre dagar.
Steg 3 Äldre bilar kan behöva kompletteras med en sidoblinkers i framskärmen. Det har alltid nyare modeller, från och med mitten av 1990-talet. Steg 4 Ställ på bilen, försäkra bilen i ett svenskt försäkringsbolag. Efter påställning kommer en räkning på den vanliga vägskatten. Tuta och kör! Somliga säger Tyskland, andra säger Italien eller Belgien.
I vilket land köper jag egentligen bästa bilen till lägsta pris? Det importeras bilar från de flesta länder i Europa. Men två länder är särskilt intressanta, Italien och Tyskland. I Italien är ofta priserna riktigt låga, framför allt på motorstarka lyxbilar.
- Detta av två skäl.
- Bilskatten styrs av motoreffekten och försäkringar är dyra i Italien.
- Det kostar att äga en gammal Mercedes med V8.
- Men skicket på lacken kan vara sämre, speciellt om bilen har nötts i trånga italienska städer.
- En annan nackdel är kostnaden för transport.
- Avståndet gör att en biltransport kostar 11 000-15 000 kronor från norra Italien till Sverige.
Exportregistrering av bilen i Italien är krångligare än i Tyskland. Dels kan det ta någon tid, dels är försäkringen dyr. Räkna med att du löser försäkringen i ett svenskt bolag, det är billigare. Men de allra flesta bilarna importeras från Tyskland. Avståndet är kort och flygförbindelserna täta.
Det är billigt att ta sig dit och billigt att få hem bilen. Språket är en annan fördel. En del bilar importeras också från de baltiska staterna. Det handlar då oftast om större lyxbilar av relativt sen årsmodell. Se upp för bilar som importerats begagnade till Litauen. Det kan vara krockskadade bilar som reparerats i Baltikum.
Själv skulle jag vara mycket försiktig med import från Litauen. Stjernas val: Tyskland! Främst för utbudet och priserna, men också för att det är närmast, och för att bilarna trots rykte ofta är välskötta och bra servade. Italien har jag också ett gott öga till, italienska bilar brukar ha gått färre bil och vara rostfria.
Hur hittar jag de här billiga bilarna alla talar om? På internet. De två största bilsajterna heter www.mobile.de samt www.autoscout24.de. Du når handlare och privatpersoner över hela Europa. Bilarna som marknadsförs i biltidningar och direkt på biltorgen är dyrare. Bli inte förvånad om bilpriset på internet är 10 000 kronor lägre än det pris som står på prislappen på samma bil hos handlaren.
I Italien kan du söka på www.automobile.it och www.subito.it, det är Blocket på italienska. Stjernas val: www.autoscout24.de med knappt två miljoner bilar inlagda i sökmotorn är den oöverträffad. Handlare över hela Tyskland och många exporterande handlare i till exempel Norditalien och Belgien annonserar på www.mobile.de.
Visa hela svaret