Vilka Kosttillskott Ska Man Ta För Att Bygga Muskler?

Vilka Kosttillskott Ska Man Ta För Att Bygga Muskler
20 populära kosttillskott för att bygga muskler och styrka – vad säger forskningen?

  • Koffein.
  • Kreatin.
  • Protein.
  • Nitrat.
  • Omega-3 och omega-6.
  • BCAA.
  • Adenosintrifosfat (ATP)
  • L-citrullin.

ё
Visa hela svaret

Vilken näring behöver musklerna?

Magnesium – Magnesium är en viktig mineral för både kolhydrat- och proteinmetabolismen. Det samarbetar med andra mineraler i många processer och det är därför viktigt att man får i sig kalcium, fosfor, natrium och kalium tillsammans med magnesium. Det är avslappnande och verkar kramplösande på kroppens muskler, men krävs också för muskelarbete.

Magnesiumbrist kan därför leda till muskelsvaghet och överdriven trötthet. Det är även involverat i proteinsyntesen, DNA-produktionen och frigörandet av ATP (energimolekylen). Magnesium är alltså väldigt viktigt för både energiproduktion, muskelarbete och avslappning. Det finns i alla sädesslag, mandlar, cashewnötter, sojabönor, hasselnötter, banan och mjölk.

Med det sagt, är det värt att poängtera igen att alla näringsämnen är viktiga för en bibehållen hälsa och en frisk kropp. Det är därför svårt att säga att vissa är viktigare än andra utan att först analysera varje enskild individ och dennes livsstil. Du bör alltså alltid ta hjälp av en kostrådgivare eller näringsterapeut om du misstänker att du har någon form av näringsbrist. Vilka Kosttillskott Ska Man Ta För Att Bygga Muskler : Viktiga näringsämnen vid träning
Visa hela svaret

När ska du ta kreatin?

När skall man ta Kreatin? Detta kosttillskott kan tas när som helst under dagen, de enda man bör tänka på är att man tar Kreatin regelbundet. Kreatinet tas upp vid träning och vanligtvis brukar man behöva dosera fem till sju dagar innan man märker av någon effekt.
Visa hela svaret

Får man pump av kreatin?

Kreatin – Kreatin är både ett av de mest använda och, inom nutritionsforskning, mest undersökta tillskott som finns idag. Om du någon gång använt kreatin så förstår du säkert även varför Kreatin tillverkas i levern och njuren från tre aminosyror – glycin, arginin och metionin.

  1. När du tränar styrketräning, så använder dina muskler ATP som bränsle.
  2. Den lagrade mängden ATP i dina muskler är dock väldigt begränsad och räcker några få sekunder, oftast lagom till du kommit till den tionde repetitionen.
  3. Med hjälp av, så kan ATP snabbt återbildas vilket medför att du kan göra en eller två repetitioner till.
You might be interested:  Kan Man Gå Ner I Vikt Och Bygga Muskler Samtidigt?

När man spenderat tusen och åter tusen timmar på gymmet, så uppskattar man dessa två repetitioner. Kreatinet lagras i muskeln vilket medför att mer vätska ansamlas intramuskulärt. Denna vätskeansamling upplevs av många öka trycket, pumpen och styrkan under träningspassen.
Visa hela svaret

Varför ska man ta BCAA?

Några avslutande ord – Vi går tillbaka till det vi började med, att reda ut begreppet kosttillskott. Det är som sagt ett komplement till kosten du äter. Det fyller olika behov du kan tänkas ha oavsett om det är vitaminer, protein eller fettförbrännare.

Proteinpulver lämpar sig främst till den som vill öka sin muskeltillväxt, men är också ett bra tillskott för den som vill gå ner i vikt. Du får i dig en större mängd protein utan att behöva få i dig överdrivet många kalorier från fett och kolhydrater, Det hjälper till att bygga upp musklerna efter de bryts ner vid träning. Snabba proteiner bör tas i samband med aktivitet och långsamma proteiner bör tas i samband med en längre återhämtning.

Aminosyror är det som bygger upp protein. De hjälper även kroppen att bilda ny muskelmassa. Tar du BCAA/EAA innan träning har det en positiv effekt på proteinsyntesen och tar du det efteråt hjälper det att förhindra muskelnedbrytning, som till exempel vid styrketräning.

Kreatin hjälper till att öka mängden kreatinfosfat i kroppen. Det leder till att mer energi blir tillgänglig för våra muskler när vi tränar, och vi orkar lite mer. Kreatin tas oftast i så kallade kurer. Det kan doseras när som under dagen men tas inte upp av kroppen förrän vid träning.

PWO är en prestationshöjare. Den har tre olika grundegenskaper: framkalla fokus, främja pump och förbättra uthållighet. PWO ska doseras 30 – 40 minuter före ett träningspass. Observera att det är bra att vara van vid koffein och träning om man ska använda sig av PWO.

Fettförbrännare ger en extra knuff vid viktnedgång. Den är uppiggande och aptitdämpande. Det är viktigt att aktivera kroppen för att fettförbrännaren ska ha effekt. Det går inte att använda en fettförbrännare utan att röra på sig och hoppas på resultat. Vanligtvis intas en fettförbrännare på morgonen innan frukost.

You might be interested:  Vid Vilken Temperatur Börjar Trä Brinna?

Vitaminer och mineraler glöms ofta bort i sammanhanget kosttillskott. Det är oförtjänt i och med att vitaminer och mineraler hjälper ditt immunsystem, speciellt när du tränar, och ser till att din kropp kan ta upp de andra näringsgivande kosttillskott ordentligt.

Vi hoppas att den här guiden har hjälpt dig att förstå begreppet kosttillskott lite bättre, och självklart varför du bör ta vilket kosttillskott. Kom ihåg att kosttillskotten du väljer ska ha ett syfte, ett mål och en uppgift. Vi ser fram emot att hjälpa dig att effektivisera din träning! / Proteinbolaget
Visa hela svaret

Kan man bygga muskler utan kreatin?

Får man större muskler av kreatin? Kreatin är ett naturligt ämne som finns i dina muskler. Där omvandlas det till kreatinfosfat som ingår i processen med att frigöra energi när man utför ett explosivt muskelarbete. När man tar kreatin tillskott frigörs mer energi som musklerna kan använda.

Därför klarar man oftast av att göra en extra repetition per set när man styrketränar. Den effekten kommer man dock inte att märka av förrän man har ätit kreatin tillskott i 5–7 dagar, och musklerna är välfyllda och redo att prestera maximalt. Omkring en tredjedel av de som tränar kommer inte att märka av någon effekt eftersom deras kreatin lager redan är välfyllda.

Kreatin funkar för två av tre. Vi får alla i oss en hel del kreatin från olika livsmedel som kött, fisk och fågel. Därför kan det mycket väl vara så att du redan har mycket kreatin i din kropp. Om det är fallet så kommer ett extra tillskott med kreatin vara verkningslöst och slöseri med pengar.

  1. Cirka en tredjedel är så kallade nonresponders som inte får någon effekt alls av kreatin.
  2. Reatin tas som en kur i 4–6 veckor då man oftast äter 3–5 gram kreatin per dag.
  3. En del studier tyder på att man får ut mest om man äter kreatin direkt efter att man har tränat.
  4. Efter de 4–6 veckorna med kreatin-kuren ska du göra ett uppehåll i 2–4 veckor.
You might be interested:  Förklara Hur Kroppen Kan Bygga Hår Och Muskler?

Nej, kreatin är inte farligt, men åstadkommer heller inga mirakel. Kreatin kan ge en kortvarig prestationsökning på 5–10 procent för vissa individer. Det innebär att man t.ex. kan lyfta 5–10 procent tyngre vikter en period, och muskelmassan har då en möjlighet att bli lite större.

  • Reatin bör intas under 3–4 veckor, och oftast är dosen 5 gram kreatin per dag.
  • I den mängden är kreatin ett ofarligt ämne utan nämnvärda biverkningar.
  • Det som märks mest är att det binds mer vatten i kroppen, vilket i sin tur gör att man kan gå upp 3–7 kg i vikt på en månad.
  • Reatin är med andra ord ingen säker genväg till större muskler.

Men kreatin kan hjälpa till att ge bättre resultat och större muskler. Men det är faktiskt mycket mer sannolikt att dina ev. uteblivna resultat beror på helt andra saker. Här nedan hittar du tre tänkbara orsaker. Genom att inta ett kreatintillskott kan man utföra fler repetitioner per set när man eftersom orken räcker längre.

Det är dock först efter att man har intagit kreatintillskott i 5–7 dagar som musklerna är välfyllda med energi och redo att prestera maximalt. Kreatin kan främst vara ett alternativ för idrottare som har kört fast med sin träning. En kreatinkur kan öka prestationsförmågan och förbättra styrkan och explosiviteten.

Det gör i sin tur att musklerna tål en högre belastning. Resultatet blir större och starkare muskler. Vissa studier visar att man får bäst effekt om man intar kreatin direkt efter träning. En vanlig dos ligger på 3–5 gram. Denna mängd bör intas i 4–6 veckor, varefter det allmänna rådet är att man gör ett uppehåll i 2–4 veckor då kroppen fortfarande har nytta av kreatinintaget.

Rent generellt har kreatin den biverkningen att det binder en del vatten i musklerna, som därför blir tyngre.

Kreatin finns både i pulverform och i kapslar. En normal dos ligger på 3–5 gram. Den mängden kan tas under 4–6 veckor, varefter rådet är att man bör ta en paus under 2–4 veckor för att kroppen ska fortsätta svara på intaget. Tillskottet tas upp effektivast i kroppen tillsammans med kolhydrater, och det passar därför bäst att ta kreatin under återhämtningsfasen.
Visa hela svaret